Sri Lanka in een notendop

17 maart 2014 - Sequoia National Park, California, Verenigde Staten

Het is raar om over Sri Lanka te schrijven nu we alweer helemaal ingeburgerd zijn in het Amerikaanse leven; met onze gehuurde auto, alle fastfoodketens om ons heen (helaas ook met alle dikke mensen van dien) en de overweldigende natuur in Californie en Nevada, lijkt Azië alweer heel ver weg... Toch blikken wij nog graag terug op de parel van Azië.

Bevolking: zoals al eerder gezegd zijn de Sri Lankanen of Lankezen zoals wij ze lang hebben genoemd, erg vriendelijk en lijken moderner en rijker dan bevolkingsgroepen in andere Aziatische landen. Totaal geen opdringerige verkopers die iets van je willen, maar oprechte vriendelijkheid en bereidheid om je te helpen zonder dat daar geld tegenover moet staan. Men is modern gekleed, in ieder geval niet traditioneel en mannen en vrouwen zijn fysiek op straat, ook weer eens leuk om te zien.

Transport: de 'sneltrein' is echt een belevenis en een aanrader. Deze voert door de mooie theeplantages en de bergen en dat met een slakkegangetje. Genoeg tijd dus om af en toe buiten boord te hangen, foto's te maken en op een station een wc op te zoeken. De lokale bussen komen echt overal, maar als je pech hebt sta je de hele reis bij de achteruitgang en moet je uitkijken dat je niet uit de bus wordt geslingerd. Het grote voordeel is wel dat het echt niets kost!

Eten en drinken: de Sri Lankaanse curries zijn echt overheerlijk en divers; de tafel is gevuld met allerlei bakjes en vooral de huisgemaakte curries bij de homestays gingen er in als zoete koek. Ook de verse fruitsapjes en de bananen roti waren een feestje. Alleen het ontbijt kan meer variatie gebruiken; na een maand elke ochtend eieren met toast te hebben gegeten, kon de stoelgang wel weer een boost gebruiken...

Bezienswaardigheden: 'the beaty', Sri Lanka is een en al groen en heeft prachtige natuurparken en eindeloze stranden. 'The beast' is echter de toerist die je overal en nergens tegenkomt. Daarnaast zijn er oude culturele plaatsen te bezichtigen, maar na ons bezoek aan zuid-India vallen die een beetje in het niet. Bijna iedereen in Sri Lanka is boeddhistisch, alleen zie je hier weinig van terug in het dagelijkse leven. Waar je echter niet om heen kunt zijn de prachtige theeplantages!

Kortom, dit land leent zich goed voor een eerste kennismaking met Azie. Het is modern, heeft een fijne bevolking, lekker eten en is nog betaalbaar ook. Ook met kinderen is dit een ideale bestemming. De avontuurlijke backpacker zouden wij zelf toch ergens anders naartoe sturen.

Oh ja, voor diegenen die bang zijn dat wij alle indrukken niet kunnen verwerken; wij hebben goed nieuws, dat gaat prima! Af en toe een nieuw land bezoeken doet wonderen en gelukkig de wereld is groot.

1. Jeroen:
    17 maart 2014
    Leuk weer, zo'n wrap-up. Want jullie moeten het verwerken, maar wij natuurlijk ook terwijl we in een volstrekt onvergelijkbare omgheving zitten. Gelukkig loodsen jullie ons er met aanstekelijk enthousiasme doorheen!
    Geniet lekker verder, nu van de overgang van theeplantage naar Sequioa-bos!