Prachtig Sri Lanka en het vervolg van onze reis

5 maart 2014 - Negombo, Sri Lanka

Op het moment van schrijven zitten onze lieve vriendinnen Hettie en Judith (de Jetties) alweer hoog in de lucht op weg naar Nederland. Wat gaat de tijd snel als het gezellig is! 16 dagen lang hebben we met z'n vieren genoten van het mooie Sri Lanka, haar vriendelijke bevolking en al het prachtigs dat dit land te bieden heeft en dat is veel. We hebben allemaal het idee dat we nog lang niet alles gezien hebben ondanks dat we een uitgebreide toer hebben gemaakt. De afstanden zijn niet groot, maar aangezien het openbaar vervoer erg langzaam gaat (ongeveer 30 kilometer per uur) ben je al snel een hele dag aan het reizen.

Voordat de Jetties kwamen, hebben we eerst zelf 10 dagen Sri Lanka verkend. We zijn naar de stad Kandy geweest (bekend van de tand van Boeddha), hebben de theeplantages van Sir Thomas Lipton bezocht en geproefd, maar het hoogtepunt was wel Horton Plains National Park. We stapten helemaal alleen uit op het verlaten treinstation van Ohiya, overnachtten in de enige beschikbare vieze kamer van het lokale winkeltje en aten de overheerlijke curry van de vrouw des huizes. Dit alles wat het meer dan waard; een prachtige zonsopkomst net als in 'Out of Africa' terwijl we met de tuktuk naar een plateau van 2000 meter hoogte reden en de herten voor ons over de weg sprongen. De wandeling naar World's End was ook genieten; er lag om 6 uur 's ochtends nog een dun ijslaagje op de planten en zo liepen we 4 uur door vlaktes en jungle, echt prachtig!

Ook met de Jetties hadden we meer dan genoeg hoogtepunten. Bijvoorbeeld Sigiriya, bekend om de prachtige muurschilderingen op een enorme rots en waar de Japanners door lokale gidsen de steile trappen op werden gesleept en de apen op de loer lagen om rolletjes Mentos uit rugzakken te jatten. 's Middags zijn we met een jeep naar het Minneriya National Park gegaan waar we het geluk hadden om grote kuddes olifanten te zien, bijna alle olifanten die het park rijk is. In eerste instantie in de hete zon, maar later zaten we midden in tropische buien, heerlijk verkoelend in een open jeep.

In de bergen van Nuwera Eliya en Ella hebben we onze conditie weer een beetje opgevijzeld; we hebben een paar wandelingen gemaakt met mooie vergezichten van vooral het groene landschap. Leuk om ook eens over de rails te wandelen en gewaarschuwd te worden door de locals als er een trein aankomt.

Het toetje was uiteraard de prachtige stranden in het zuiden; Goyambokka en Unawatuna met als uitsmijter het mooie koloniale Galle, met een prachtig fort waar de VOC herinneringen nog overal te vinden zijn.

Wij genieten vandaag nog van het strandplaatje Negombo, waar we morgen het vliegtuig via Kuala Lumpur naar Tokio nemen. Een heel ander stuk Azië, in ieder geval laten we de straatverkopers achter ons. Na 4 dagen Tokyo vliegen we door naar Los Angeles en gaan we met een huurauto 2 weken op pad door Californië. His gaat 20 jaar later haar geluk weer beproeven in Las Vegas in het hotel Circus Circus aan de paardenracecours! 25 maart start vervolgens ons avontuur in Zuid-Amerika, te beginnen in Bogota, Colombia.

1. Natasja:
    5 maart 2014
    Hoi dames,
    Ik heb jullie blog weer even bijgelezen en bekeken: wat een reis en wat een verhaal. Je blijft genieten en dromen. Ik wens jullie een mooi avontuur in Tokyo en verheug me op alle indrukken die jullie met ons delen.
  2. Carla:
    6 maart 2014
    Wauw wat een verhaal en foto's weer. Uit beide spreekt dat jullie nog steeds jullie droom leven en beleven, mooi om te zien!
  3. Albert:
    7 maart 2014
    Hoi, ben weer even bij gelezen en blijf genieten van jullie prachtige verhalen, belevenissen en foto's. Werkelijk fantastisch.
    Kunnen jullie al de indrukken nog wel verwerken en opslaan?
    Ben benieuwd naar de ervaringen in Japan en de USA, go for it.
    groetjes
    albert
  4. Jeanne-Marie:
    9 maart 2014
    Wat een mooie ervaringen en prachtige foto's weer! Wat een leven!!
  5. Gert-Jan Jacobs:
    10 maart 2014
    Dag 'genietdames',

Wat een verhalen weer en mooi dat je de lezer (mij) meeneemt. Ik zeg het wat jullie doen dat is volop genieten van het leven en maken zoveel mee aan indrukken die bijna niet te evenaren zijn. Heel veel plezier en mooie nieuwe ervaringen de komende tijd. Het gaat jullie goed!!!
  6. Hans en Yvonne:
    13 maart 2014
    Hallo Hiske en Marjolijn, fijn dat jullie het nog steeds naar de zin hebben en zo genieten, het lijkt mij heel erg vermoeiend worden al die indrukken en ook al zo lang van huis!!!!
    Maar ja, Japan moet heel erg mooi zijn, ik ben ook benieuwd naar jullie ervaringen, veel liefs van tante Yvonne.