India in een notendop

16 februari 2014 - Negombo, Sri Lanka

Om eerlijk te zijn hebben we lang getwijfeld of we uberhaupt naar India zouden gaan, gezien de vele verkrachtingzaken die momenteel in het nieuws zijn. Jonge vrouwelijke toeristen die we in Nepal hebben gesproken, hebben ons overtuigd dat het allemaal niet zo'n vaart loopt. En inderdaad, we zijn erg blij dat we toch gegaan zijn. Vooral onze tijd in Zuid India was fijn en heeft ervoor gezorgd dat we ons erg op ons gemak voelden. Delhi en Agra zijn zeker niet onze steden; veel vervelende mannen die je continue aanspreken en beledigd zijn als je geen antwoord geeft. Voor ons notendop-verhaal beperken we ons danook vooral tot onze bevindingen in Zuid India.

Bevolking: De mannen in het zuiden, vooral in Tamil Nadu, zijn prettig in de omgang, relaxt en laten je vooral met rust. Ze zijn meer nieuwsgierig en willen graag met je op de foto. Dit geldt trouwens ook voor de vrouwen. Helaas heb je wel een dagtaak aan het afwimpelen van de taxichauffeurs en verkopers; yes madam, take a look in my shop, we have more inside. NO, I don't want to look at your shop, it's too hot, too late, too early, too expensive, too ugly, etc. Maar Irene heeft ons laten zien hoe je op een leuke manier om kunt gaan met straatkinderen en -verkopers: maak een dansje, zing een liedje en pingel vooral veel af! Ze werd vele keren beloond met: Thank you, madam!: wij kwamen in dit verhaal niet voor. Het is overduidelijk dat wij te lang reizen, want onze irritatiegrens was snel bereikt.

Transport: Dit is het eerste land waar we alle vervoersmiddelen hebben gebruikt (op beestjes na dan). Het hoogtepunt was onze bootreis in Kerala waar wij 8 uur lang hebben gedobberd op de mooie backwaters. Het vervoer is perfect geregeld en rijdt praktisch op tijd, alleen het verkeer is verschrikkelijk. We zijn wat dat betreft blij dat we heelhuids India hebben verlaten. Het scooterverkeer rondom Goa was het dieptepunt; iedereen rijdt keihard, zonder helm op slippers en vaak met drank en drugs op. De toeristen zagen wij dan ook vaak met verband om en op krukken lopen. De milieu onvriendelijke tuktuks waren wel ons lievelingsvervoermiddel: swingend en dansend zaten we in disco-tuktuks, manouvrerend tussen het verkeer door.

Eten en drinken: We hebben voor het eerst écht goddelijk gegeten. We hebben letterlijk en figuurlijk onze vingers erbij afgelikt: heerlijke curries met versgebakken naan, dosas en curds met vers fruit. Het bestellen van verse vruchtensappen was een verhaal op zich; "no ice, no water, no sugar; just pure fruit". Onder andere hierdoor zijn we alle drie niet ziek geworden en kwamen de kilo's eerder eraan dan eraf. Hier hadden we niet op gerekend, dus in Sri Lanka gaat de zweep er weer over.

Bezienswaardigheden: Houd je van authentieke stranden met af en toe een mensendrol van de vissers: ga naar Mamallapuram. Houd je van tempels: ga naar Tamil Nadu. Houd je van natuur: ga naar Kerala. Houd je van parties: ga naar Noord Goa. Houd je van paradijselijke stranden: ga naar Zuid Goa (denken en hopen we....). Houd je van wildlife: ga naar de Zoo in Mysore. Houd je van gingerlemon met ayurvedische touch: ga naar Kashi Art Café in Fort Kochi. Houd je van ashrams: ga naar Trivannamalai. Houd je van shoppen: ga naar Varkala Beach. Kortom wil je cultuur, natuur en lekker eten: ga naar Zuid India!!

Momenteel wachten we op de komst van onze vriendinnen Hettie en Judith (de Jetties). Zij gaan ons 16 dagen vergezellen door het prachtige Sri Lanka. We hebben afgelopen week alvast een voorproefje genomen en dit land met haar vriendelijke mensen belooft veel goeds.

1. Ton:
    Hallo meiden ,
    het is zondagmorgen 16 feb. 08.45 uur en lees jullie reisverhaal heb er weer van genoten en natuurlijk ook weer van de mooie foto's.
    Sprak laatst ook iemand die gaat naar India is er al geweest en die vertelde mij dat je daar een week in hotel met ontbijt voor 20 euro kan zitten, ( klop dat )
    hij wil er voor langere tijd naar toe zodra hij in Schiedam alles heeft verkocht.

Veel liefs Ton xxx en ook aan de mama
  2. Ton:
    Weer een keer Skypen

Ton
  3. Judith:
    Hi Hiske en Marjolein,
    Mooie verhalen en mooie foto's met gelukkige mensen erop. Goa is het enige stukje India waar ik naar toe durfde ... Sri Lanka staat nog op ons verlanglijstje bijv. volgende jaar zomer. Checken jullie effe of dat wat is met kids van 6 en 5 jaar...:-)?
  4. Mathijs & Saskia:
    20 februari 2014
    Ha meiden,
    Dat klinkt weer goed. Ik heb ook echt moeite gehad met Delhi en Radjastan (vooral als je alleen reist ben je snel klaar met die mannen). Maar goed om te weten dat zuid India een aanrader is. Wij zijn momenteel in Dunedin en gaan vandaag de Otago peninsula verkennen, op zoek naar zeeleeuwen en pinguïns :') We zijn nu bijna 5 dagen in Nieuw Zeeland en al helemaal overdonderd door al het natuurschoon en de fantastische (grappige) mensen.
    Liefs Sas & Mat
  5. Peggy:
    26 februari 2014
    Ha Sweeties,
    Weer prachtige verhalen om te lezen en de schitterende foto's zijn een lust voor het oog. Ik ben wel heel erg jaloers dat jullie naar Sri Lanka gaan. We hebben in augustus nog contact gezocht met iemand die zijn B&B wilde verkopen, maar hij heeft het ons afgeraden (teveel corruptie/protectie). Als jullie een contactpersoon in SR nodig hebben voor het geval dat, mail mij dan even dan geef ik je het telefoonnummer van Alex, onze Singhalese vriend ter plaats.
    Een warme knuffel, ook van Stef en Sterre!!!