Drie vreemde eenden in Goa

6 februari 2014 - Panaji, India

Gisteren hebben we di mama, Irene, alweer via skype in Nederland gesproken en haar energie spatte ongekend van het scherm. Wat heeft zij de afgelopen 6 weken wel niet gedaan dat zij zo enthousiast en happy is? Nou zo hebben we in verschillende bootjes gezeten en ons door de mooie backwaters van Kerala laten voeren. Het hoogtepunt hiervan was de fantastische dagtocht van Kollam naar Allepey langs grote vissersnetten, palmbomen, houseboats en rustige dorpjes langs het water.

In Allepey hebben we de mazzel gehad dat we in een villa werden geplaatst met een eigen butler in plaats van het overvolle hotel naast een rumoerige tempel! In eerste instantie vertrouwden we het niet en werden we weggezet ergens ver in de bush, maar al snel had de butler ons hart gestolen en voelden we ons 3 prinsessen in een paleis. Vooral prinses Irene kon het erg goed met de butler vinden...

Na 2 heerlijke nachten in onze villa reed onze taxi voor en bracht ons naar Fort Kochi. De Portugezen, de Britten en de Nederlanders zijn heersers geweest in deze oude handelsstad. Hiske hoopte James Cook nog in levende lijve tegen te komen, maar helaas die periode is echt voorbij. Gelukkig heeft de moderne tijd het vliegtuig voortgebracht en vlogen we in een uur van Kochi naar Bangalore. Helaas dit heeft ons geen tijdswinst opgeleverd; de verschillende busritten die hierna volgden kostten alsnog een volledige reisdag, maar zelfs dit kon ons humeur niet verpesten. De eindbestemming was Mysore en zeker de moeite waard; een mooi Maharajas paleis, een levendige markt met bloemen en specerijen, een geweldige dierentuin en koloniale huizen.

Na deze pittige rondreis met tempels, backwaters en handelssteden zouden we onze laatste rustdagen in het paradijselijke Goa doorbrengen. Niets van dit alles is waar, want de rust hebben we niet gevonden en de paradijselijke stranden waren met (wal)Russen overspoeld en dan bedoelen we niet de beesten..... Druk verkeer, veel en goedkope drank en harde muziekbeats maakten dat we ons hier niet thuis voelden. Gelukkig heeft de jeugdvriendin van Marjolijn, Carin, ons de andere kant van Goa laten zien; rustige stranden, leuke restaurantjes en oude dorpjes met Portugese huizen en kerken. Tot slot hebben we de luxe gehad om de afgelopen 2 dagen bij haar, Pratap en Nina bij te tanken en ons klaar te maken voor onze vlucht vanmiddag naar Sri Lanka.

1. Irene:
    6 februari 2014
    Lieve Hiske en Marjolijn, ik wil jullie nogmaals hartelijk bedanken voor de geweldige tijd die wij samen gehad hebben!
    Ik hou van jullie, liefs Irene.
  2. Marlies:
    Lieve Hiske en Marjolijn,
    Ik heb weer genoten van jullie brief.Meer dan 40 jaar geleden was ik in Goa;voor de hippies het ontdekten! Toen waren de stranden nog helemaal verlaten.Ik heb het ervaren als een paradijs waar ik de laatste jaren van mijn leven door zou willen brengen.Maar de tijden zijn veranderd!
    Hartelijk dank voor jullie mooie kaart;hoe voelt door een olifant gekust te worden?liefs,Marlies.
  3. Ton:
    Hallo Marjolijn en Hiske ,
    heb net bij Ton jullie reisverhaal gelezen en de prachtige foto serie bekeken ook heb ik jullie kaart ontvangen bedankt voor de lieve worden.
    Maar nu moet ik wel langer wachten om jullie weer te zien.
    Maar ik vind het fijn dat jullie dit allemaal mee maken.

Liefs Oma en ook de groeten aan de moeder van Hiske .
    xxx

Hoi His en Lijn ,
    natuurlijk heb ik ook genoten van de mooie foto's en jullie reisverhaal ben in staat om de prikken te halen en jullie op te zoeken stelletje avonturiers.
    Prachtig dat jullie dat op zo'n jonge leeftijd mee mogen maken.
    Zal wel wennen worden als jullie weer in West Europe zijn.

Kusjes en weer tot horens Ton
    Ook de groetjes van Carla.
  4. Nico holdinga:
    Dag Marjolijn en Hiske,

Elke keer kijk ik en ook mijn vrouw Marja uit naar een nieuw reisverhaal van jullie wereldreis. Dank voor jullie verhalen en schitterende foto's.

Met vriendelijke groet,
    Nico holdinga
  5. Dick en lies:
    6 februari 2014
    Hebben jullie site gelezen en de foto's bekeken. We zijn dus weer helemaal op de hoogte. Prachtig! En nu op naar Colombo. Groetjes van ons beiden.
  6. Gert-Jan Jacobs:
    6 februari 2014
    Dag Marjolijn en Hiske, prachtig om jullie ervaringen te lezen en de foto's te zien. Fijn om te lezen en te zien dat de reis goed en indrukwekkend verloopt. Geniet met volle teugen en tot ooit. Lieve groet van mij.
  7. Michiel:
    9 februari 2014
    Lieve meiden, samen met Suuz en Irene ben ik jullie foto's aan het bekijken. Wat leuk om er live verhalen van Irene bij te horen. Ze heeft al weer zin om terug te komen. Dikke vette kussen van mij
  8. Ineke vdRaadt:
    10 februari 2014
    10 februari 2014
    Hoi Hiske en Marjolein,
    Vanmiddag jullie reisboek gelezen - wat een schitterende reis maken jullie tot nu toe. Te gek ook, dat jullie steeds zo'n lange tijd op mooie en interessante plekken kunnen blijven. En de afwisseling natuur/cultuur en actief/ relaxen is ook fantastisch.
    De foto's erbij: prachtig! We genieten ervan.
    Lieve groet, Ineke - Jos
  9. Pieter Stolwijk en Rene van Drunen:
    11 februari 2014
    Dag dames. Komen jullie op 16 mei nog bij ons eten? Of zitten jullie dan ergens hoog in de Andes? Weer eens kennis genomen van jullie jaloersmakende verhalen. Wat een geweldige levensgebeurtenis dit allemaal. Via jullie site begrijpen we dat Irene weer in Nederland is: bij deze onze hartelijke groet aan haar via Sri Lanka. We zullen binnenkort bij haar langsgaan. Pieter en Rene
  10. Veerle (van Irene):
    11 februari 2014
    hallo Hiske en Marjolijn!
    wat een leuke foto's en Irene vertelde dat ze het heel erg naar haar zin gehad heeft!! bij de meeste foto's krijg ik gewoon heimwee naar die landen ;) terwijl dat ik er nooit geweest ben. haha.
    nog een hele geweldig fijne tijd in zuid-Amerika!!!
    kus, Veerle