Bolivia: alles is mogelijk, maar niets is zeker.... & een notendop

6 augustus 2014 - Salta, Argentinië

Ja, het gaat nu echt heel erg opschieten en over 3,5 week staan we hopelijk weer op Nederlandse bodem. We kijken er enorm naar uit, maar genieten zeker ook nog van onze laatste 'vakantie' in Zuid- en Noord-Amerika.

Onze tours door de Pampas (graslanden), de jungle en de zoutvlaktes in Bolivia waren alle drie zeer spectaculair en divers. De Pampas is 1 grote levende dierentuin; we hebben zoveel dieren van dichtbij gezien en zij ons. Het hoogtepunt was wel de zoektocht (op rubberen laarzen door de moerasvelden!) naar anaconda's en andere slangen. Nooit gedacht dat we hier vrijwillig rond zouden lopen, maar het was geweldig! Het resultaat was een slapende anaconda in het riet en 's avonds in onze lodge een 3 meter lange groene wurgslang! Zelfs Lijn heeft hiervan kunnen genieten en lijkt zowaar over haar slangenfobie heen te zijn.

In de jungle was het meer zoeken naar de beesten, maar ook daar zijn we niet teleurgesteld. Veel insekten, vlinders, apen, wilde zwijnen, spinnen, slangen, kaaimannen, capibara's en vogels lieten van zich horen en zien. We beseften dat dit een hele wereld op zichzelf is en dag en nacht doorgaat, fantastisch!

Bij terugkomst in La Paz hebben we nog de Indianen dames zien worstelen; erg komisch om te zien en we waren verbaasd hoe lenig de stevige Cholitas zijn. Daar komt heel wat training bij kijken en vooral ook om de sinaasappels en de tomaten te ontwijken van de meelevende lokale bevolking.

Dat de zoutvlaktes van Uyuni en de omgeving mooi zouden zijn, wisten we, maar dat dit alles zo spectaculair zou zijn, hadden we niet gedacht. 4 dagen lang was het genieten van een surrealistisch landschap met de meest mooie kleuren, rotsformaties, vulkanen, meren en zelfs flamingo's. Het was de vreselijke kou na zonsondergang en het hobbelen in de jeep meer dan waard! Om in deze mooie omgeving te kunnen blijven, hebben we besloten een rondje via Salta (Argentinië) naar San Pedro de Atacama (Chili) te maken om vervolgens terug te keren naar Peru.

Bolivia in een notendop

Bevolking: helaas de Bolivianen zijn niet onze favoriete Zuid-Amerikanen. Het is een van de armste landen in dit continent en dit merk je als toerist. Alles draait om geld en dat maakt ze niet altijd even vriendelijk. We hebben heel wat frustraties gehad, maar dit heeft ons niet weerhouden om volop te genieten van dit geweldige land.

Transport: zoals gezegd hebben we hier bijna alles gevlogen vanwege de slechte ongeasfalteerde wegen en de slechte staat van de lokale bussen. Je staat dan alsnog doodsangsten uit als je tussen de hoge bergen vliegt in een mini vliegtuig met slechts 20 stoelen!

Eten en drinken: we waren al gewaarschuwd voor de mindere kwaliteit van het eten en dat hebben we in acht genomen. Het Menu del Dia kregen we 3x per dag bij iedere tour, maar daarnaast hebben we vooral gegeten bij goed aangeschreven restaurants en de blaadjes sla gelaten voor wat ze waren.

Bezienswaardigheden: Bolivia is één groot openluchtmuseum vooral op natuurgebied. Prachtige jungle in het noorden, enorme bergen bij La Paz, het hoogste meer ter wereld grenzend aan Peru en één grote hoogvlakte in het zuiden zoals hierboven beschreven. Een echte aanrader voor iedereen die van avontuur houdt.

1. Charlotte asberg:
    7 augustus 2014
    Joepiee !!! Nog 3,5 week!!
    Zo blij als jullie terug zijn
    Nog een fantastische tijd op reis deze laatste weken!
  2. Ron de Kluis:
    8 augustus 2014
    Hallo Marjolijn en Hiske,
    Foto's zien er weer prachtig uit. Jullie twee trouwens ook. Het geluk en plezier straalt van jullie gezichten af. Doet ons goed. Tot binnenkort.
    Ron en Marianne 08-08-2014
  3. Dick en lies:
    11 augustus 2014
    Voor de derde keer probeer ik een reactie te plaatsen, 2 keer kreeg ik nul op request! Waren gister bij oma en hebbben het verslag gelezen en de mooie foto's bekeken. Groetjes van ons en oma.
  4. Ton:
    11 augustus 2014
    Wat weer en mooi reisverhaal en over de foto's geweldig. Fantastisch wat jullie met eigen ogen allemaal gezien hebben en ik via jullie foto's ben toch wel een beetje jaloers !
    Veel liefs op naar jullie einde van een Fantastische wereldreis is de datum van landing al bekend op Schiphol ?

Ton
  5. Marlies:
    17 augustus 2014
    Lieve Hiske en Marjolijn,
    Wat een geweldige avonturen weer!Is Marjolijn nu echt een slangen-liefhebster geworden?Deze reis moet jullie persoon-
    lijkheden wel erg beinvloeden!Ben benieuwd naar het eind-
    resultaat. De foto's zijn weer prachtig;ik heb nooit geweten
    dat zuid-Amerika zo divers is.
    Fijn te lezen dat jullie ook naar thuis verlangen.Geniet nog maar volop de laatste dagen.Ik geniet er erg van imaginair
    met jullie mee te reizen!
    Lieve groeten,Marlies.
  6. Gert-Jan Jacobs:
    20 augustus 2014
    Dag Marjoijn en Hiske,
    Wederom met veel interesse jullie verhaal gelezen de prachtige foto's gekeken. Veel plezier nog tijdens jullie laatste weken van een indrukwekkende wereldreis. Met warme groet, Gert-Jan