Bye bye Peru, hello Bolivia!

13 juli 2014 - La Paz, Bolivia

We zijn inmiddels 2 weken verder en weer vele ervaringen rijker. In Peru hebben we de Salkantay trek gelopen, een 5-daagse trek van 52km door het ruige gebied van Zuid-Peru. Het was een waanzinnige tocht met lange dagen, vooral door het extreem vroege opstaan, maar op een gegeven moment was zelfs His eraan gewend. We werden enorm verwend met overheerlijke maaltijden en wisten niet waar we het laten moesten, maar het toetje, de Machu Picchu, was geweldig. In de vroege ochtend werden we even op de proef gesteld en moesten we het alleen doen met een hoopje stenen in de mist. Tijdens de pittige beklimming van Machu Picchu Mountain (600m stijgen en 4000 treden verder) begon de zon door te komen en werden we beloond met mystieke beelden van een zeer oude stad gelegen hoog in de bergen. We hebben de hele dag rond gelopen en genoten van dit wereldwonder.

De tijd brak aan om Peru te verlaten en door te reizen naar Bolivia via Lake Titicaca. Dit meer, ookwel bekend als het hoogst gelegen meer van de wereld (3800m), heeft prachtige kleuren blauw en een bevolking die deels op rieteilanden leeft. We hebben enkele dagen aan dit meer doorgebracht en zelfs Nederland zien winnen van Costa Rica, waarbij Lijn bijna op de vuist ging met Costaricanen in de kroeg. Hoezo fanatiek?

In Bolivia kregen we op dag 1 al meteen te maken met Indiase praktijken; te weinig geld terugkrijgen bij het 'grenswisselkantoor', het toilet, het restaurant, bij de boot en ga zo maar door. Je krijgt als toerist het gevoel dat je hier als melkkoe dient, maar we zien de armoede hier dagelijks om ons heen en dat verklaart een hoop. Gelukkig is het hierbij gebleven en staan we weer op scherp.

Scherpte en concentratie hadden we ook zeker nodig bij het afdalen per mountainbike van de 'Death Road'. Deze naam is niet alleen ontleend aan het hoge aantal dodelijke busongelukken, maar ook door het grote aantal gevangen genomen Paraguayanen die zijn omgekomen tijdens de bouw van deze weg. Het was een thrillseeker, 5 uur lang afdalen en vooral bijremmen. His nam het niet zo nauw en ging soms als een dolle stier achter de gids aan. Een geweldige ervaring!

Morgen vertrekken we voor een week naar de Amazone. De eerste drie dagen zijn geboekt en hopen we vooral veel dieren in de Pampas te spotten om vervolgens nog wat ongedierte en insecten in de Amazone te onderzoeken. Weer iets heel anders dan we gewend zijn, maar daardoor des te leuker. We hebben er zin in!

1. Ton:
    14 juli 2014
    Hallo Lieve meiden ,
    wat een verslag en wat maken jullie toch veel mee en ik kan me voorstellen hoe arm die mensen zijn maar misschien zijn ze wel gelukkiger.Heb in Griekenland ook gezien dat de verschillen tussen arm goed en rijk steeds groter worden gezinnen die in een auto leven. En wat een mooie foto's .Jullie moeten er toch hard aan gaan denken om een boek over jullie wereldreis te schrijven.
    Ik zal het gelijk kopen.
    Veel liefs van mij en Carla en natuurlijk Oma.
    Oma laat ik het donderdag het verslag lezen en de foto's zien.
    Daaaaaaaaaag
  2. Irene:
    14 juli 2014
    Hallo Ton, leuk om te zien dat je altijd zo enthousiast reageert op Hiske en Marjolijn hun verhalen, en fijn dat Oma zo op de hoogte gehouden word.
    Groetjes van Irene.
  3. Katja:
    17 juli 2014
    En ik maar denken dat je de Nijmeegse Vierdaagse loopt nu....en blijk je heel ergens anders rond te wandelen. Hoe ik hier op terecht kom, op deze blog...? Geen idee...zat in mijn linkedin en af en toe google je eens wat... Fijne reis !
    Groetjes Katja (Duurland)
  4. Katja:
    17 juli 2014
    Dacht ik dat je de Nijmeegse Vierdaagse liep vandaag, blijk je heel ergens anders rond te lopen....

Goede reis !
    Groet,
    Katja (Duurland)
  5. Stan:
    19 juli 2014
    He dames, wat een prachtige foto's! Mooi land, prachtige bergen en nodige historie ook :-)
    Heee en zag ik daar nog steeds die wandelstokken? Die zouden jullie in Nepal achterlaten... ;-) Haha zo komen zo te zien nog van pas.
    Geniet er nog van meiden, van de laatste paar maanden!
    Stan
  6. Tinus:
    23 juli 2014
    Vanuit 'mijn' appartementje in Lima ben ik julle reislogger even ingedoken. Leuk, leuk, leuk en herkenbaar waar het de transmongolie expres, Nepal, India, en natuurlijk Ecuador en Peru betreft. Ik vond het super jullie te ontmoeten. Mijn reis zit er bijna op. Jullie mogen nog even. Geniet ervan en tot ziens in Nederland, want gegarandeerd Marjolijn dat je me daar ook ergens spot.
  7. Carla:
    26 juli 2014
    Weer wonderschone foto's en een heel mooi verhaal. Geniet van jullie laatste deel van jullie reis.
    Liefs Carla