Spanning en sensatie: uit bed gelicht

12 juli 2013 - Autonome Tibetaanse Prefectuur Gannan, China

Na de vele en drukke steden en het fantastische Terracotta leger in Xi'an werd het tijd voor natuur, rust, betere temperaturen en mooie mensen. We zijn afgezakt naar Xiahe, een bergstadje gelegen op 3000 meter met een indrukwekkend klooster waar 1800 monniken wonen. Hier komen we echt even bij van een rusteloze nacht in Tongren. Daar zijn we letterlijk door de politie uit ons bed gelicht aangezien we in een Chinees hotel verbleven waar eigenlijk geen toeristen mochten overnachten. Lijn schrok zich rot toen om 23.00 uur op de deur werd gebonkt. His hield gelukkig haar hoofd koel en deed de deur open. 5 mannen in politie- en legeruniform probeerden ons in het Chinees duidelijk te maken wat ze wilden: onze paspoorten. Na goedkeuring van de heren vielen we geschrokken, maar gerustgesteld op bed. Echter voor korte duur, want nog geen 10 minuten later stond de eigenaar voor de deur en maakte ons heel duidelijk dat we direct moesten vertrekken! We wilden het hotel nog de taxi laten betalen naar het enige goedgekeurde toeristenhotel, maar daar trapten ze niet in. Daar aangekomen kregen we de duurste en vieste kamer en tot overmaat van ramp een paar luidruchtige Chinese buren die een feestje aan het bouwen was. Na 1 uur was de maat bij Lijn vol; met het boekje 'Hoe spreek ik Chinees?' ging ze naar de receptie en binnen 5 minuten had ze een sleutel van een andere kamer. Eind goed al goed, maar dit avontuur heeft er wel ingehakt. Met name Lijn moet echt even bijkomen, maar His is de diesel van het stel, vooral in deze landen en dat is erg fijn.

Momenteel slapen we bij de monniken; heerlijk veilig, schoon en vredelievend. Misschien gaan we morgen de Kora lopen samen met de Tibetanen; een route van 3 kilometer om en langs het klooster waarbij aan honderden gebedsmolens moeten worden gedraaid.

Zoals jullie lezen vermaken wij ons hier prima hoewel het weer roet in het eten gooit. We wilden lagere temperaturen, die hebben we gekregen, alleen de regen hadden we niet besteld. Sterker nog de regen heeft een groot deel van China lam gelegd en dit zou kunnen betekenen dat we hier voorlopig nog vastzitten, maar dat moet kennelijk zo zijn...

Het internetten is hier traag en lastig, dus jullie houden de foto's tegoed van ons. Voor degenen die gaan lopen: veel succes met de 4-daagse en voor de anderen veel feestplezier gewenst! Mochten we hier volgende week nog zitten, dan gaan wij de 4-daagse Kora lopen, maar dan 15 rondes per dag.

1. Irene:
    12 juli 2013
    Lieve His en Lijn, ik zal nu als eerste reageren want ik ben zo blij dat het goed gaat. Ik had mij heel veel zorgen gemaakt i.v.m de overstromingen en aardverschuivingen,maar jullie zijn er gelukkig nog. En van de politie hoord erbij dan is het toch nog een beetje spannend!.Liefs en een dikke zoen Irene.
  2. Dick en lies:
    12 juli 2013
    Hallo His en Mar. Je verslag gelezen, eind goed al goed zullen we maar zeggen. Voortaan altijd in een klooster slapen! Hier alles goed, alleen weer wat kouder. Groeten van ons.
  3. Irene:
    13 juli 2013
    Even een foutje herstellen agent hoort erbij is natuurlijk met een t Irene
  4. Ton:
    Hallo Lijn en His,

dit is een verhaal met avontuur moet je ook mee maken ik begrijp dat jullie je niet zomaar van je stuk laten brengen , gewoon doorgaan. en blijven genieten.

Liefs en groeten

Ton
  5. Gert-Jan Jacobs:
    Dag Hiske en Marjolijn,
    Leuk om jullie verhaal te lezen en de foto's te bekijken. Jullie vermaken je opperbest zo te zien. Geniet van deze onvergetelijke reis. Lieve groet, Gert-Jan
  6. Hans en Yvonne:
    14 juli 2013
    Hoi Marjolijn en Hiske,

Op het moment is het niet fijn zulke dingen maar het is goed afgelopen en nu hebben jullie weer een mooi verhaal te vertellen en iets om nooit meer te vergeten.
    Wij hopen dat het stopt met al die regen zodat jullie mooie wandelingen kunnen maken.

lieve groeten van
    Hans en Yvonne
  7. Jeroen en Eline:
    20 juli 2013
    wat een geweldige foto's en verhalen... wees voorzichtig maar geniet bovenal! xxx eline en jeroen