Fascinerend China

24 juli 2013 - Kashi, China

Ja, dat is dit grote land absoluut; fascinerend en interessant. Never a dull moment in China. De extremen zijn soms lastig te verwerken, bijvoorbeeld het feit dat Chinezen én heel aardig zijn, maar ook heel onbeschoft, ze met buitenlandse toeristen maar wat graag willen praten, maar anderzijds je het doorreizen op een busstation onmogelijk maken, etc. Maar tot nu toe blijven we toch nog steeds aangenaam geboeid door alles wat China te bieden heeft en dat is heel, heel veel.

Na het mooie en rustige Xiahe zijn we inmiddels in het westen van China terecht gekomen, namelijk in Kashgar; 1 van de steden die nauw verbonden is met de zijde route. Voordat we vertrokken uit Nederland hebben we al over deze stad gesproken, maar het leek ons onzin om na al die kilometers met de Trans Mongolië Express eigenlijk weer terug te gaan naar het westen. Maar niets is zo veranderlijk als de mens en ook wij worden hier steeds flexibeler, dus na de overstromingen in de bergen, besloten we weer richting de woestijn te gaan.

In de relaxte oase stad Dunhuang hebben we een prachtige nacht onder de sterrenhemel in ons slaapzakje in de woestijn doorgebracht. Geweldig wat een ervaring. Ook de graven die we tijdens onze kamelenrit tegen kwamen waren erg bijzonder. Je kunt er slechter bijliggen....

Na ons verblijf in deze aangename stad hebben we de smaak te pakken gekregen en besloten toch verder naar het westen te reizen. Zelfs voor een treinreis van 40 uur (10 uur in de 1ste trein, 7 uur wachten op het station, daarna 30 uur in de 2de trein) draaien we onze hand niet meer om en met als beloning een stad in Oosterse sferen met veel gesluierde vrouwen, mannen die zich naar de moskee begeven en op zondag een veemarkt die zijn weerga niet kent. Dit laatste gaan we aanstaande zondag hopelijk mee maken, maar eerst gaan we ons opmaken voor een trip op de Karakorum Highway; met een overnachting bij een bergmeer en tussen toppen van 7000 meter. We gaan dit samen met een ouder Israelisch stel doen en hebben er veel zin in.

We hebben van het thuisfront begrepen dat het spookt in China en dat er nu ook aardbevingen zijn geweest op plekken die wij gepasseerd zijn.Gelukkig gaat het tot nu toe allemaal prima, dus geen zorgen. We passen goed op elkaar.

1. Lon Coolen:
    24 juli 2013
    He His en Lijn,

Uit jullie verhalen maak ik op dat jullie zeer veel beleven, leuke en ook minder leuke dingen zien en jullie je erg goed vermaken.
    Nog veel gelukt en genieten tijdens de reis
  2. Charlotte asberg:
    26 juli 2013
    Grote lieverds!!! Bedankt voor jullie fantastisch mooie verhalen..ik voel me echt op reis met jullie..door jullie schilderachtige manier van schrijven, zie je plaatsjes al goed voor me..en dan de foto's erbij genomen..heel erg fijn! Geniet er nog maar vol van!
    Mis jullie!!!
    XX
    xx
  3. Ton:
    27 juli 2013
    Hallo meiden ,
    ik heb jullie reisverhaal met veel plezier gelezen en moet zeggen dat ik jaloers ben op jullie avontuurlijke vakantie en wat jullie met eigen ogen mogen aanschouwen.
    Kijk alweer uit naar het volgende reisverhaal groeten uit Schiedam ook van Oma. Het is de laatste tijd mooi weer dus zit ik op mijn zeilbootje ook een beetje avontuurlijk.
    Liefs Ton
  4. Marc:
    27 juli 2013
    lieve His en Lijn,

ik ga vandaag met de trein helemaal naar Amsterdam, maar liefst anderhalf uur. Maar heb me al goed voorbereid, veel over gelezen. Hopelijk hebben jullie net zo'n avontuurlijke reis. Maar als ik het zo lees, zit dat wel goed. Echt super om julie verhalen te lezen en jullie zo en beetje te kunnen volgen. Heel veel plezier saampjes! Veel liefs ook van Jan, groet, Marc
  5. Cyrille:
    30 juli 2013
    40 uur reizen, das meer dan een hele week (Malmberg dan)!
    Super om weer even te lezen. Geniet optimaal meiden, dat ga ik ook doen in Frankrijk...
  6. Sigrid:
    30 juli 2013
    Ha lieve meiden,
    Wowww!!! Wat een prachtige reisverhalen heb ik net gelezen! Ademloos van het eerste tot het laatste verslag...! Nu spijt dat ik er niet eerder aan toe kwam. Maar daar komt nu verandering in: ik zal regelmatig even checken of jullie weer een nieuw avontuur hebben meegemaakt.
    Geweldig om te lezen dat jullie zo genieten en zoveel fanatstische dingen meemaken. De foto's spreken voor zich!
    Wens jullie nog vele prachtige avonturen en intense momenten samen! GENIET! Liefs Sigrid