Chinese stokjes vallen best mee....

6 juli 2013 - Xining, China

Onze eerste ervaringen met het grote China zijn geweldig en met name de eerste week in Beijing heeft ons aangenaam verrast: heerlijk gefietst op o.a. een 10-baansweg zonder dat je van je sokken wordt gereden, de Muur gezien zonder andere toeristen, eindeloos geslenterd door de Verboden stad, Mao aanschouwt samen met duizenden Chinezen die hun oud leider nog steeds enorm vereren. Verder hier geen Babi Pagang of Tjap Tjoy wel gekruide noedels, heerlijke gewokte groenten en af en toe wat gemalen varkensstukjes. Het eten met stokjes hebben we aardig onder de knie en maakt dat we weer afgevallen zijn, kortom Beijing was een perfecte introductie van China.

Na al deze bezigheden en vele kilometers hebben we ons natuurlijk ook laten verwennen en ons een heerlijke nek- en voetmassage cadeau gedaan. We waren hierdoor weer klaar voor het volgende avontuur: Pingyao, een authentiek stadje met rode lantaarns in de straten, mooie huizen met binnentuinen en een prachtige stadmuur. Ons eerste Chinese ontbijt was hier ook een feit; kleffe bapao broodjes met een ei, soep met rijst erin, gewokte groente en dat alles om 08.00 uur 's ochtends voor 1 euro. Dit ontbijt was een grote teleurstelling voor His, die niet zonder de Chinese pindakaas kan.

Inmiddels zijn we bedreven geworden in het kopen van bus- en treinkaartjes, dat is echt een sport met al die Chinese tekens. Vaak vragen we jonge vrouwen of zij Engels spreken en met een verlegen glimlach helpen zij ons maar al te graag. Jullie zullen denken: Waarom jonge vrouwen?? Alle Chinese mannen, jong en oud, spreken geen Engels! De eerste foto's en e-mailadressen zijn inmiddels uitgedeeld aan schare fans van ons. We zijn vaak een attractie en zeker als je vrijwillig in een hardseatcoupe samen met 120 andere Chinezen 10 uur in een nachtrein gaat zitten. Dit was niet om de kosten te drukken, maar de treinen en zeker de bedcoupes zijn momenteel volgeboekt. Het was een enorme ervaring die we niet snel zullen vergeten; iedereen weet een houding te vinden om te slapen behalve wij!

Momenteel zitten we in Xining en hopen maandag ons visum voor China met 30 dagen te kunnen verlengen tot totaal 90 dagen. Dit geeft ons meer tijd om dit inmense land nog beter te leren kennen.

1. Amber:
    6 juli 2013
    Lieve His en Lijn, wat klinkt dit weer FIJN!!!! Lichtelijk jaloers.... Maar genietend van jullie verhalen en plaatjes droom ik lekker even mee. Goed plan dat visum, go, throw off the bowlines and discover! Dikke zoen!
    Ps is Hiske's mobiel nog on air voor txts?
  2. Carla:
    6 juli 2013
    Niet een of ander dieet goeroe, maar gewoon met stokjes eten.
    Wat een machtige ervaringen weer, erg leuk om te lezen.
    Lieve groet
  3. Irene:
    6 juli 2013
    Hallo lieve His en lijn, Pingyao klinkt toch wel heel goed misschien ga ik dat toch wel doen!

Dikke kus Irene.
  4. Esther:
    Jaja, "varkensstukjes" ..
  5. Kim:
    Hi meiden,

Leuk om te lezen dat China zo goed bevalt! Het is een erg bijzonder land!!

Let er op dat met het verlengen van je visum, het kan zijn dat dat pas 7 dagen voor het verloop van je huidige visum aan te vragen is. Ook kan het zijn dat je verlenging meteen ingaat, dus in jullie geval zou dat betekenen dat je niet langer zou kunnen blijven... Even navragen misschien.

Succes ermee!
    Groetjes, Chris & Kim
  6. Dick en lies:
    7 juli 2013
    We zijn weer helemaal op de hoogte! Veel succes met het verlengen van het visum. Het is hier eindelijk zomer! Liefs en veel plezier , dick en lies
  7. Mathijs & Saskia:
    Hi His en Lijn,
    Leuk om jullie verhalen weer te lezen. We zijn wel een beetje jaloers hoor. Maar wij zijn nu ook begonnen aan de voorbereiding op onze reis. Al is dat natuurlijk een peulenschil in vergelijking met jullie avontuur. Ik (Sas) heb ook je oude blog (van Lijn) weer opgezocht ter inspiratie voor Nieuw Zeeland. Alleen moeten wij nog een half jaartje wachten.
    Geniet lekker verder, dan genieten wij mee via de verhalen!
    Liefs, Sas & Mat
  8. Marlies:
    9 juli 2013
    Lieve Hiske en Marjolijn, prachtige foto,s ik ga jullie vanaf nu volgen. Irene heeft het voor mij geinstalleerd.
    Lieve groetjes Marlies.