Nepal in een notendop

19 december 2013 - Tiruvannamalai, India

We zitten alweer ruim 2 weken in India, maar zijn het mooie en rustige Nepal nog niet vergeten. Gelukkig zien we af en toe nog een poster met de prachtige Himalaya hangen en worden we weer helemaal blij. We denken regelmatig terug aan het fijne en relaxe wandelen in de bergen, dat was echt te gek! Maar wat maakt Nepal toch zo bijzonder?

Bevolking: allereerst de geweldige Nepalezen zelf. Ze zijn gemeend vriendelijk en oprecht en dan vooral de mannen, want daar hebben wij het meeste contact mee gehad. Met de vrouwen is het uberhaupt moeilijk contact maken, want zij houden zich over het algemeen afzijdig. De reden hiervoor hebben we niet kunnen achterhalen, dus hebben we 'het' vooral met de mannen gedaan.

Transport: Tja, wat moeten we daar nog over zeggen? Het is en blijft levensgevaarlijk en elke keer waren we weer blij als we op de plaats van bestemming waren. Dit komt vooral door het macho rijgedrag van de chauffeurs, het slechte wegdek en niet te vergeten, het hele land is een en al berg en dus een en al afgrond en ravijn.

In onze allereerste busrit hebben we ook gelijk de enige slechte ervaring gehad; onze rugzakken lagen op het dak van de bus en bij aankomst in Kathmandu was de hoes van de rugzak van Lijn opgesneden en bleek de regencover gestolen te zijn (gelukkig hebben ze de elektrische tandenborstel laten liggen!). Niet leuk als je net 4 uur 'koud' in Nepal bent, maar zoals gezegd is het hierbij gebleven en daarna alleen maar lof voor de Nepalezen!

Bezienswaardigheden: wat ons betreft is Nepal vooral voor bergliefhebbers, want buiten het feit dat het land moeilijk te bereizen is, zijn de culturele hoogstandjes op 1 hand te tellen. Alles in en rondom de Kathmandu vallei maakt een hoop goed en is het bezoeken meer dan waard. Ook Chitwan National Park is een aanrader, zeker om lekker te relaxen en wild te spotten.

Eten en drinken: het Nationale gerecht is Dal Bhat en wordt 3x per dag genuttigd door de Nepalezen; een groot bord rijst met linzen, curry, chili, yoghurt en pickles en iedere keer weer net iets anders klaargemaakt. En als je hier niet genoeg aan hebt, wordt het gratis en voor niets bijgevuld. Wat wil je nog meer als budgetreizigers?

Verder hebben we in Kathmandu en Pokhara heerlijk kunnen eten bij 'echte' German bakeries en bij een fantastiche Israelisch restaurant waar we iedere avond te vinden waren. Na China zijn de welvaartskilo's weer ruim aanwezig. Goed om mee te beginnen in India!

Last but not least; hele fijne feestdagen en een geweldig, avontuurlijk en bruisend 2014 gewenst vanuit het zonnige Mamallapuram!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Barend, Elma en Finn:
    19 december 2013
    Leuk om jullie verhaal weer te lezen! We zijn benieuwd of jullie daar ook kerstbomen tegen zullen komen..

Vanuit Den Hoorn wensen we jullie alvast hele fijne kerstdagen en een knallende start van 2014!

Liefs,
    Barend, Elma, Finn en Tom
  2. Wendy (en Bas):
    20 december 2013
    Lieve Marjolijn en Hiske,
    Wat maken jullie toch een fantastische reis!
    blijf genieten, fijne feestdagen en een super 2014 toegewenst!
    Liefs Wendy
  3. Hans en Yvonne:
    24 december 2013
    Namens jullie oom en tante prettige feestdagen en een behouden terugkeer
  4. Charlotte asberg:
    27 december 2013
    Lieve meiden,
    Hebben jullie een fijne kerst gehad?
    Ireentje is gelukkig bij jullie (heb ik toch goed?) en samen met haar kunnen jullie Hiske's 38ste verjaardag vieren, en het nieuwe jaar inklinken!! Een hele fijne verjaardag lieve His en voor jullie allemaal een eerlijk nieuwjaar!! <3
  5. Hans en Yvonne:
    2 januari 2014
    Hiske, van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!
    Wij wensen jou en Marjolijn nog vele gelukkige en gezonde jaren en nog veel mooie reiservaringen.
    Dikke kus van Hans en Yvonne