Namasté: rainy day, namasté: sunny day!

24 oktober 2013 - Pokhara, Nepal

27 dagen lang hebben wij een prachtige tijd in de bergen van Nepal doorgebracht en heel, heel veel moois gezien. Eerst hebben we het Annapurna Circuit gelopen en aansluitend in ons enthousiasme Annapurna Base Camp. Het was het meer dan waard, hoewel de laatste trekking een groot beroep heeft gedaan op onze mentale veerkracht, maar we hebben de bijna 300 km met vlag en wimpel volbracht.

Om te beginnen bij het Circuit; deze trekking beslaat ongeveer 16 dagen waarbij je door zeer divers landschap loopt. Van rijstvelden tot jungle, van landslides tot lawines, van ruige rivieren tot bergmeren, van Tibetaanse dorpjes tot mooie kloosters, etc. Onderweg slaap je in leuke lodges waarbij je verplicht wordt daar niet alleen te slapen, maar ook te eten. De kamers kosten ongeveer 1 euro per nacht, maar op het eten wordt goed verdiend. Minpuntje is dat de menukaart centraal wordt vastgesteld en je dus overal hetzelfde eten krijgt, dus na 27 dagen hadden we echt wel weer zin in iets anders!

Inmiddels begrijpen we heel goed waarom het eten relatief duur is aangezien alles met lastdieren dan wel door dragers naar boven moet worden gebracht. Gasflessen (N.B. voor onze warme douche!) van 40 kilo gaan met gemak op een rug en ongelooflijk hoe makkelijk en snel de dragers op hun teenslippers naar boven lopen. We hebben heel veel respect gekregen voor deze mensen, maar we waren wel erg trots dat we onze eigen rugzak hebben gedragen. Niet normaal wat sommige toeristen door dragers naar boven en beneden laten brengen, terwijl ze zelf met een klein rugzakje de bergen oplopen.....

Hoogtepunt van het Circuit was de Thorung La pas van 5416 meter. Het was spannend of we de pas uberhaupt konden passeren, enerzijds door het slechte weer en anderzijds of wij zelf geen problemen zouden ondervinden met de hoogte. Gelukkig ging het als een tierelier en hebben we nergens last van gehad, alleen het zicht vanaf de pas op de toppen was niet helemaal je-van-het, maar we hebben genoten van het dramatische landschap onderweg.

Enthousiast geworden door de waanzinnige Himalayas besloten we Annapurna Base Camp (ABC) er gelijk achteraan te doen. Tja we waren er nu toch en we zaten helemaal in de wandelflow, dus die 10 dagen konden er ook nog wel bij! Ook wilden we een 2de kans om de reuzen van boven de 8000 meter te zien, dus op naar ABC. Door bamboebossen, langs rodondendronstruiken, over wilde rivieren en over duizenden steile trappen bereikten we om 05.30 's ochtends het bekende Base Camp samen met ons loopmaatje Tom. We hoopten op een helder zicht en een mooie zonsopkomst op de besneeuwde toppen, maar de wolken en de mist gooiden roet in het eten. Gelukkig hebben we 's avonds een pachtige herkansing gekregen; met volle maan en geen wolkje aan de lucht kregen we alle toppen in haar volle pracht te zien. Helaas is dit niet vast te leggen op de camera, maar het zit voor altijd in ons hart, ongelooflijk wat een mazzel! Dit hebben we samen met Tom gevierd en zijn fles Merlot, veel meer had hij ook niet bij zich.

We raden iedereen aan die ooit naar Nepal gaat om zeker een trekking te doen. Het is de manier om dit geweldige land beter te leren kennen en te genieten van haar overweldigende natuur. We hadden dit voor geen goud willen missen.

Momenteel zijn we weer terug in het heerlijke en relaxte Pokhara. We komen niet verder dan onze ligbedden in de tuin van ons hotel, zalig eten en drinken, boeken lezen, massages kortom een welverdiende vakantie na een maand wandelen!

1. Charlotte asberg:
    24 oktober 2013
    Wat prachtig.. Zo trots dat je zo aan het genieten bent van alles om je heen.. En ik doe een beetje mee.. heb al voorgenomen Nepal te zien ... Love you en mis je xxxx
  2. Esther:
    24 oktober 2013
    Oh wat mooi allemaal, mooi verhaal en onwaarschijnlijk mooie foto's weer. Dat is het leven. Geniet van jullie vakantie-in-vakantie! Xx
  3. Lon Coolen:
    24 oktober 2013
    Geweldig dat jullie dat allemaal meemaken.
    En zo fijn dat julli ook veel meekrijgen van de plaatselijke bevolking.
  4. Dick en lies:
    25 oktober 2013
    Schitterende foto's en een mooie beschrijving van de tochten. O ja, de kaart uit Lhasa precies na een maand ontvangen. Groetjes!
  5. Sigrid:
    25 oktober 2013
    Lieve meiden,
    Niet alleen de vergezichten zijn prachtig...; wat zien jullie er stralend uit!! Heerlijk om mee te mogen genieten van al dat schoons!
  6. Mathijs & Saskia:
    27 oktober 2013
    Poehee, dat is wel even bikkelen. Niet alleen de pittige wandelingen, maar ook de beperkte keuze op het menu. Maar wat een mooie plekken hebben jullie gezien!
    Mocht je nog in Pokhara zijn: de chocolade mouse bij Chez Carolina (zoiets) is sterk aan te raden :) Wij kijken uit naar jullie volgende verhaal.
    Sas & Mat
  7. Albert:
    28 oktober 2013
    hoi Marjolijn,
    wat een fantastische wandeling en hoe mooi te zien dat jullie er zo van genieten. Petje af voor jullie wandel-prestatie.
    blijf genieten, ik blijf jullie volgen.
    Albert
  8. Ton:
    31 oktober 2013
    Lieve Marjolein en Hiske,
    ik heb net het hele verslag zitten lezen en met volle bewondering naar de foto's gekeken.
    Hoop dat alles goed blijf gaan en jullie zijn nu volgens mij al weer een half jaar weg en dat ik weeer blij zal zijn als ik jullie weer in het echt kan zien. Ben bij Ome Ton en zo volg ik jullie veel liefs Oma.

Hoi His en Lijn ,
    natuurlijk hebben wij ook weer van jullie reisverslag genoten en van de prachtige foto's .
    Wat hebben jullie alweer veel gezien en dan in het echt.
    Ook van mij en Carla groetjes en xxxx.
  9. Peggy:
    2 december 2013
    Lieve Lijn en Hiske,
    Drie smakjes voor je verjaardag, Lijn! We lezen jullie verhalen en genieten stiekem mee van al het moois wat jullie mee maken!
    Heel veel plezier and take care!
    Dikke kus, ook van Stef en Sterre