Mongolie in een notendop

25 juni 2013 - Beijing, China

Iets later dan eigenlijk de bedoeling was, hierbij onze impressie van het mooie Mongolie.

Bevolking: het begint natuurlijk al bij het feit of het Mongolen of Mongoliers zijn, maar wij denken het laatste. De bevolking van Mongolie is zeer, zeer gastvrij en er wordt niet moeilijk gedaan over een gast of slaper meer. Er wordt een mat onder het bed vandaan gehaald en je kunt slapen naast de kachel die met koeien- of yakpoep wordt verwarmd. Het leven buiten UB is pittig gezien de zware weersomstandigheden; extreme kou en sneeuw in de winter en hoge temperaturen in de zomer. Om hier het kunnen overleven als Nomaden moet je een sterk volk zijn en dat zijn ze. De Mongoliers praten graag met elkaar en zien natuurlijk ook niet veel andere mensen op het platteland, maar helaas konden wij weinig contact met hun krijgen, vooral door de taalbarriere.

Vrouwen: deze werken erg hard en zorgen naar ons idee zo'n beetje voor alles; voor het vee, de kinderen, het eten en drinken en kijken tussen de bedrijven door graag naar een Zuid-Koreaanse soap op de oude tv's die ze in de gers hebben. Hun gezichten zijn vaak doorleefd en hebben prachtige rode wangen. We waren verbaasd over de lengte van de dames; deze komt redelijk in de buurt van de Europese lengte.

Mannen: geweldig, stoere mannen die steeds vaker hun paard hebben ingeruild voor Russische motoren om achter hun vee aan te rijden. Dat was wel even slikken, maar we hebben ze nog gevonden zoals jullie op de foto's hebben kunnen zien. Ze dragen meestal een prachtige Del (warme, traditionele, lange jas) die met een gele of oranje ceintuur bijeen wordt gehouden.Ze hebben geen haargroei op hun armen en benen en zijn dan ook erg jaloers op de Westerse mannen. Deze worden in het voorbijgaan soms even aangeraakt om te voelen of het echt is.

Eten en drinken: alles van het vee wordt gegeten, gedronken of gebruikt. Dus yakthee, yakboter, yakmelk, paardenmelk, heel, heel veel schapenvlees, kamelenvlees en vooral alles van de geiten wordt gebruikt. Na 3 weken rook dan ook alles naar geit, dus de theedoek, koffiebekers, onze kleren en wij zelf ook. Wel hebben we een nieuwe conserveringstechniek meegekegen van Uunaa onze kok; het komt er op neer dat we 3 weken lang iedere dag uit een oud koffiepotje hetzelfde schapenvlees hebben gegeten. Hiske is voor het eerst op een reis aangekomen, dus alles is meer dan binnen gebleven....

Raadsels/weetjes: UB is de 3de meest vervuilde stad ter wereld (in de winter weliswaar) door het verhitten van de huizen met kolen, terwijl op het platteland bijna niemand woont, dus schonere lucht kun je niet krijgen.

Door het extreme weer groeit er niets aan groente en fruit vandaar ook dat alle Nomaden alles van het vee gebruiken.

Een ger is binnen 2 uur afgebroken en weer opgezet en de meeste families gaan slechts een paar honderd meter verderop wonen als zij van hun winter- naar hun zomerplek gaan. Wij hebben meegeholpen aan een volksverhuizing van maar liefst 3 gers, een hele belevenis, maar zie daarvoor de foto's.

Inmiddels kijken we anders naar koeienpoep; het is een prima middel om een vuurtje te stoken en het ruimt tegelijkertijd lekker op. We draaien ons hand er niet meer voor om om een paar droge drollen op te rapen en in de kachel te gooien.

En tot slot: Mongolie heeft onze verwachtingen meer dan overtroffen en dan met name de Gobiwoestijn. Alles is hier puur; het land, de mensen, het weer. Graag doen we dit nog een keer over, maar dan in de winter. Dan zullen we extremere temperaturen moeten trotseren, maar dan weten we gelijk hoe een echte Mongool leeft!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marielle:
    26 juni 2013
    Lieve meiden, heerlijk om jullie verhaal weer te lezen.
    Geeft mij een mooi beeld van Mongolie....prachtige foto's.
    Waar gaat de reis nu naar toe?
    Njoy meiden!
    Liefs Mar
  2. Esther:
    26 juni 2013
    Wat een prachtige foto's weer! En dan te bedenken dat je de echte schoonheid nooit recht kunt doen met een foto. Kan alleen maar dromen hoe het in werkelijkheid moet zijn. Maar gelukkig beschrijven jullie dat heel mooi in jullie verhalen.
    Blijf er ontzettend van genieten samen, dikke kus
  3. Ineke - Jos:
    Hoi Hiske en Marjolijn,

Meer dan geweldig jullie ervaringen! Allerlei superlatieven zijn er op van toepassing. Prachtig dat Mongolie nog zo authentiek te bereizen valt. Leuk om alle verhalen te lezen en de foto's die erbij horen te zien.
    Wat betreft de lente en zomer (tot nu toe) missen jullie hier niets. Een prachtige voortzetting van jullie reis.
    Liefs, Ineke - Jos
  4. Ton:
    Ja Ja His en Lijn ,
    dat is wat anders dan in ons kikkerlandje.
    Maar natuurlijk is dat fantastisch om mee te maken en dat is echt werken om te overleven.
    Oma heeft de post ontvangen en zal ze zo het verhaal laten lezen en de foto's laten zien.
    Tot de volgende keer maar weer.

Ton
  5. Ton:
    Lieve Marjolijn en Hiske,
    heb zojuist jullie verhaal gelezen en de foto's gezien, heb vanochtend de post ontvangen .
    Vind het fijn dat jullie het zo naar je zin hebben het is denk ik een hele belevenis.
    Heel veel liefs .
    De groetjes van Oma.
  6. Dick en lies:
    28 juni 2013
    We hebben gisteren jullie kaart ontvangen! Goede reis morgen.
  7. Michiel:
    30 juni 2013
    Lieve His en Lijn, het kuifje gehalte wordt steeds hoger.....de landschappen, de kleuren, de mensen. Ben benieuwd wat er allemaal nog komen gaat. Echt leuk dat jullie vast zo'n mooie collectie foto's laten zien met zo'n leuk verantwoord stukje tekst over het volk en het land. Suuz zit ademloos achter het scherm te kijken en te lezen....vooral doorgaan zusters.
  8. Corrie:
    2 juli 2013
    Hoi,
    Ik heb al een tijdje niet naar jullie verslag gekeken, maar zie nu dat jullie je tijd niet hebben zitten verdoen. Wat een indrukken, wat een prachtige natuur, mooie mensen. Alles vastgelegd in schitterende foto's en een prachtig verslag. En er komt nog meer!
    Blijf genieten en blijf vastleggen (genieten wij ook een beetje).
    Groeten,
    Corrie