Incredible Mongolia!

18 juni 2013 - Ulaanbaatar, Mongolië

We zijn weer terug in Ulaan Baatar, na een fantastische rondreis van 20 dagen met een prive gids/kok en chauffeur door de Gobiwoestijn en centraal Mongolië. Het was in één woord fantastisch! Ongelooflijk wat een prachtig en uitgestrekt land en wat een gastvrije bevolking.

Onze timing om nu naar Mongolie te gaan was echt perfect; we zaten duidelijk in het voorseizoen, dus geen andere toerist onderweg te bekennen en wij voelden ons nog meer verloren (positief bedoeld) in deze indrukwekkende omgeving.

We hebben in 20 dagen 2000 km gereden dwars door dit uitgestrekte land, zonder asfaltwegen, dus continue hobbel de bobbel en vooral veel reistabletten slikken, maar het was het meer dan waard. We hebben gekampeerd op de mooiste afgelegen plekken, geslapen bij de Nomaden in hun gers op de grond of in een prive ger. Het hoogtepunt was de week door de Gobiwoestijn. We hebben ons verbaasd over het zeer diverse landschap; veel valleien, machtige rotspartijen, zandduinen, steppen en overal zie je plukken vee rondlopen met hier en daar een ger. Naast 3 miljoen Mongoliers (waarvan 1,5 miljoen wonend in Ulaan Baatar!) lopen er vooral veel paarden, kamelen, schapen, geiten, yaks en koeien rond en ontkwamen we er niet aan om veel melk, boter en vlees te eten.

Mooi detail was dat we op onze huwelijksdag verdwaald zijn in de Gobi; de chauffeur was de weg kwijt en we hadden ook geen benzine meer. Geen verkeersbord te bekennen, geen mens te zien en de verrekijker als tomtom bood ook geen uitkomst meer. Tja dan loopt het je even dun door de broek, maar na een pittige woordenwisseling hebben we de chauffeur toch zover weten te krijgen dat hij naar het dichtsbijzijnde dorp reed en alsnog de tank heeft vol gegooid. Ook deze huwelijksdag zullen we niet meer vergeten!

Verder hebben we een 4 daagse trektocht gemaakt, waarvan 2 dagen met een paard en dat hebben we geweten ook. De paarden waren echt te klein en hadden een andere tred; dus veel pijn aan onze knieen en billen en zelfs tot bloedens toe, dus dat avontuur was van korte duur. Het wandelen in de sneeuwstorm was ook een enorme ervaring en we waren erg blij met onze winterkleding uit Nederland. Inmiddels hebben die weer een nieuwe eigenaar gekregen; Uunaa (onze gids) en Baggie (onze chauffeur).

Na ruim 2 weken zonder water te hebben doorgebracht was de Hotspring een heerlijke verwennerij. De vochtige doekjes waren onze intiemste vrienden, maar er gaat toch niets boven stromend water.

We zouden nog veel meer over dit mooie land willen en kunnen vertellen, maar de foto's zeggen meer dan genoeg! Deze volgen nog samen met een slotimpressie voordat we in Beijing belanden.

1. Natasja:
    18 juni 2013
    Wat een reisverhaal. Ik zie het zo voor me! Ben benieuwd naar foto's, geniet weer van het water , x
  2. Gert-Jan Jacobs:
    18 juni 2013
    Tjonge, tjonge dat is leven en genieten van moeder natuur in een geheel andere wereld. Marjolijn, ik zie je zo voor me en je weet dan krijg een glimlach, zonneschijn! Geniet samen met Hiske, het is je gegund.
  3. Esther:
    18 juni 2013
    Oh wat klinkt het allemaal weer geweldig meiden, ik droom gewoon helemaal weg bij weer zo'n verhaal van jullie. Kan niet wachten de foto's te zien! En te horen wat jullie dan allemaal weer beleefd hebben. Geniet er vol van.
    Hele dikke kus, Xx
  4. Irene:
    19 juni 2013
    Hallo lieve Hiske en Marjolijn, welkom in Beijing ben benieuwd hoe mijn hotelletje jullie bevalt,doe ze maar de groeten.
    Veel liefs Irene.
  5. Astrid:
    19 juni 2013
    Prachtig verhaal Marjolijn en Hiske, wat een belevenissen! ik zie het voor me en heb heimwee... Heeeel benieuwd naar jullie foto's. Geniet nog even van dit fascinerende land! X
  6. Dick en lies:
    19 juni 2013
    Hallo meiden, blij weer iets van jullie te lezen. Wat eenavontuur! Zijn nieuwsgierig naar de foto's. Groetjes van ons.
  7. Jeroen:
    19 juni 2013
    Waar beleef je dat nou nog? Dit soort verhalen wil je toch niet horen maar zelf beleven? Blijf genieten!
  8. Debbie:
    20 juni 2013
    Wauw meiden. Dit klinkt helemaal te gek.
    Geniet lekker door en dikke knuffel uit simpel Nijmegen ;-))
    X deb
  9. P en Simmie:
    24 juni 2013
    Dag lieve dames.
    Wow dat ziet er indrukwekkend uit! Geniet van al het moois wat verder komen gaat.
    Hier is het bijna NK :-)

Lfs van ons uit het Nijmeegse