Rusland in een notendop

26 mei 2013 - Irkutsk, Rusland

Op onze laatste dag in Rusland willen we een impressie van dit grote land geven dat ons aangenaam heeft verrast.

Bevolking: is zeer gelovig, mensen zijn erg op zichzelf en laten je met rust. De Russen zijn stug, vooral in de grote steden en er kan geen lachje van af. Engels praten ze niet of nauwelijks, maar met handen en voeten kom je een heel eind. Ze zijn zeer punctueel, vooral wat betreft het openbaar vervoer en betrouwbaar: we zijn geen een keer belazerd of afgezet. Slechts 20% van de bevolking is ouder dan 65 jaar en rollators kennen ze niet.

Vrouwen: zijn over het algemeen erg mooi met eindeloze strakke benen, ongeacht leeftijd met daaronder nog eens enorme hakken. Respect hoe zij zich daarop voortbewegen. De manicure en pedicure doen hier goede zaken: de dames hebben verzorgde handen en voeten.

Mannen: tja... helaas erg onaantrekkelijk en hun kapsels zijn uit het jaar 0, net bloempotten of matjes. Ongelooflijk hoe zij het voor elkaar krijgen om de mooiste vrouwen aan hun zijde te krijgen, maar ja de vrouwen weten niet beter en zijn nu eenmaal mooier. Dus mannen op naar Rusland en wij hebben nagedacht hoe jullie je slag kunnen slaan: ga naar Moskou, pak de metro en ga naar beneden met de roltrap (duurt ongeveer 4 minuten) kijk naar de andere kant en ga flirten. Als het niet lukt, pak dan de roltrap weer naar boven. Hebbes, nu met zijn tweeen tegen elkaar aanstaan en rollen maar!

Eten en drinken: is heerlijk; veel bieten(soep), verse haring, omul, sushi, gevulde pasta en pannenkoeken. Alles is in grammen weergegeven op de menukaart, met gemiddeld 200 gram per portie. Grote eters komen hier dan ook tekort. Wijn is in verhouding duur evenals de koffie. Wij zijn begonnen aan onze alcoholvrije dagen, wat niet verkeerd was na de laatste vloeibare weken in Nederland.

Raadsels: De taal is niet te ontcijferen. De winkels zijn onvindbaar door het gemis aan etalages, dus doe vooral zelf alle deuren open en je zult zien wat ze verkopen. In de grote steden vind je de meest dure en grote auto's bij elkaar, na 10 km buiten de steden zijn ze onvindbaar en nemen de Lada's en de Volga's alles over.

En tot slot: We voelen ons prettig en veilig en willen nog meer weten van dit bijzondere land. Wij komen hier dan ook zeker terug, liefst dan in de winter, zoals het hoort met veel sneeuw en kou.

1. Carla:
    26 mei 2013
    Wat een ervaringen in zo'n 3 weken tijd. En hele mooie en sprekende foto's. Op naar jullie nieuwe ontdekkingen!
    Erg leuk om jullie zo te volgen.
    Lieve groet
  2. Patricia Witkamp:
    Ha dames,
    Wat leuk jullie verhalen te lezen, ik lees nu net alle avonturen van Derk Sauer die in Moskou een uitgeverij (sorry voor het woord Hiske...) is begonnen jaren en jaren terug en het is heerlijk om over Rusland te lezen. Geniet van jullie reis en elkaar en blijven schrijven! Alle goeds Patricia
  3. Michiel:
    26 mei 2013
    Wat een prachtige foto's!! Wij zitten vol plezier te kijken naar al dat ijs en die blije gezichten. Volgens mij hebben jullie je roeping gevonden; gewoon de hele dag in de trein en af en toe een pannenkoek; meer heb je ook niet nodig, geniet!!!!!!XXX
  4. Lon Coolen:
    26 mei 2013
    Uit de verhalen en de foto's maak ik op dat jullie het goed naar de zin hebben. En al heel wat km er op zitten. Marjolein wil je wel voorzichtig zijn met uit de trein hangen :-)
  5. Jeroen:
    26 mei 2013
    Nou ia, en dat in drie weken! Er zijn maanden dat er bij mij niet zoveel gebeurt. Het meest spectaculaire hier is een interne verhuizing binnen Malmberg. Loop je weer mooi mis, Hiske! Is het nog wel lekker joggen in Rusland? Eindigend in een lekker ijsbad?
  6. Astrid:
    26 mei 2013
    Wow! Wat een gave foto's van jullie, het Russische landschap en de trein (die restauratiewagon!! Hahaha). Echt fantastisch allemaal, en fijn te lezen dat jullie zo genieten (vooral ook van elkaar, joepie!). Ik zie net jullie site voor eerste keer en ga alle andere verhalen en foto's ook snel lezen en bekijken. Nu in Ulaanbaatar? Sain bain uu?? Ben zoooooo benieuwd naar jullie ervaringen in Mongolië... X
  7. Marielle:
    27 mei 2013
    Lieve meiden, genieten van jullie verhalen en foto's....geweldig!
    Veel plezier!
    Liefs Mar
  8. Dick en lies:
    28 mei 2013
    Site gelezen en de foto's bekeken. Erg interessant en mooi! Groetjes.
  9. Stan:
    28 mei 2013
    His en Lijn, ziet er allemaal erg mooi uit en zo te zien genoeg tijd voor veel lol samen. Benieuwd hoe de treinreis is bevallen. Jullie zaten naast de conducteur en machinist alleen in de trein..? ;-) Ook weer benieuwd naar de volgende verhalen en fotoserie! tot snel!
  10. Pieter Stolwijk en Rene van Drunen:
    28 mei 2013
    Goed begin van een jaartje weg! Hopelijk gaan Mongolië en China jullie ook goed bevallen. We zijn benieuwd naar het verdere verloop van de reis. En vergeet niet onze eetafspraak op 16 mei 2014!
  11. Christine:
    28 mei 2013
    Mooie foto's! Steden wel herkenbaar, leuk om te zien. Geniet weer verder heel veel! zoen
  12. Ton:
    Lieve Marjolijn en Hiske,
    ik heb zojuist bij Ton en Carla de reisverhalen gelezen en de mooie foto's bekeken ik ben blij dat alles goed gaat.
    En dat jullie het zo naar je zin hebben.

De hartelijke groeten van Oma Schippers.

Mooie reis verslagen en Foto's.
    Wel mooie vrouwen daar inmiddels ook in Nederland maar voor ons mannen ook levensgevaarlijk heb ik gehoord.

groetjes oom Ton
  13. Jeanne-Marie:
    Hey hallo Marjolijn (en Hiske, ik heb je 1x ontm
  14. Jeanne-Marie:
    30 mei 2013
    (Stomme IPhone) ontmoet toen wij zelf uit nl vertrokken - moest dat zijn) Anyways: wat leuk dat ik deze blog heb ontdekt en wat heerlijk, die reis die jullie aan het maken zijn!! Veel plezier, geniet ervan en ik ga de verhalen lekker mee lezen. Super leuk wat jullie allemaal (gaan) beleven! Liefs, Jeanne-Marie
  15. Jeanne-Marie:
    30 mei 2013
    PS ik was trws 2 wkn geleden nog in Sesimbra... Weet je nog?? Herkende werkelijk NIKS meer haha!
  16. Joyce:
    31 mei 2013
    Prachtige foto's! Geweldig, die reis die jullie aan het maken zijn en om jullie zo te volgen. Veel plezier en geniet er vooral van. Groetjes,
    Joyce
  17. Herman Roovers:
    1 juni 2013
    Ik ben zelf ook in Moskou geweest en herken me in jullie impressie. Misschien is het jullie ook opgevallen dat de straten rondom het Kremlin akelig schoon waren (zelfs geen peukjes) maar verder vanaf dit bolwerk wordt het steeds smeriger. En destijds reden er alleen maar dure auto's in het centrum.

Leuk dat jullie het zo naar de zin hebben. Lijkt een beetje op de avonturen van de olijke tweeling!
  18. Frank:
    1 juni 2013
    Hallo meiden, gefeliciteerd met jullie eerste trouwdag!!!!!
    We hebben lekker gegeten bij Irene. de foto's zien er prachtig uit, we haken nu aan bij de rest van de reis en we zijn benieuwd hoe het jullie verder allemaal vergaat. heel veel liefs van Boris, Klaas, Alice en Frank.
  19. Iris:
    Ha meiden!
    Klinkt allemaal hartstikke goed, ga zo door:-)
    Wel een beetje sporten he, gewoon in de trein wat 'rondjes' lopen en oefeningen doen... moet kunnen!
    Ben net terug van Lissabon, maar ja Lissabon natuurlijk nauwelijks gezien..
    (veel te veel afgeleid door die zeeman;-) Veel plezier samen daarzo! Groetjes, Iris
  20. Liesbeth Boon:
    5 juni 2013
    Wauw wat een foto's en wat een leuke verhalen. Ik wil ook! Maar vind het ook heel leuk om met jullie mee te genieten. Blijven schrijven dus!
  21. Jan Coppens:
    Hoi His en Lijn,
    allemaal heel indrukwekkend! Ik blijf jullie zeker volgen!
    Groeten, Jan
  22. Karin:
    7 juni 2013
    Hee ladies,
    Wauw wauw en nog een wauw!! Super leuk om jullie verhalen te lezen en dan al die prachtige foto's! Heel leuk. Fijn dat jullie zo genieten, enjoy! X, karin
  23. Marielle:
    14 juni 2013
    Lieve Meiden, hoe is het met jullie?
    Ik ben zeer benieuwd waar jullie nu zitten!
    Geniet er samen volop van!
    Liefs Mar
  24. Hans en Yvonne:
    15 juni 2013
    Hallo Hiske en Marjolijn,

Wat een mooie foto's en jullie reisverslag is zeker indrukwekkend.
    Wij zijn benieuwd naar het volgende verhaal.

Liefs, Hans en Yvonne