Het huidige Tibet

21 september 2013 - Pokhara, Nepal

Na 75 dagen China zijn we op 6 september begonnen aan een trip in een voor Lijn nieuw land: Tibet. China denkt natuurlijk anders over 'dit nieuwe land' en dit werd ook meer dan duidelijk in Tibet zelf. Je kunt zien wat je mag zien en dit alles onder strikte begeleiding van een gids. Er werd ons op het hart gedrukt vooral niet te praten over de 14de Dalai Lama en zeker geen foto's te nemen van de politie of militairen die je door heel Lhasa tegenkomt. Dit drukte zeker een stempel op ons bezoek in Lhasa; zo was de tijdslimiet voor het bezoek aan het Potala Paleis slechts 1 uur en was er geen pelgrim meer te vinden in de Jokhang tempel; eens het belangrijke middelpunt voor de Tibetaanse pelgrims. Voor Hiske was dit een grote teleurstelling en vooral een enorme verandering met haar eerdere bezoek aan Tibet, 7 jaar geleden.

Ondanks deze Chinese beperkingen hebben we het geluk gehad om samen met een enthousiaste Tibetaan het oude Lhasa te mogen aanschouwen. Hij heeft ons oude tempels en zelfs de eerste huizen van Lhasa laten zien; tempels die normaal gesproken niet op het lijstje voor de buitenlandse toeristen staan. Ook ons bezoek aan het vrouwenklooster en haar mooie theetuin was erg indrukwekkend en geeft een goed beeld van het authentieke Tibet.

Voor de rest was Tibet smullen! Samen met Janneke en Thijs uit Deventer hebben we 10 fantastische dagen gehad en Tibet op haar mooist gezien: de prachtige bergpassen, helblauwe meren, gletsjers, de nomaden families op de uitgestrekte vlaktes en natuurlijk de Mount Everest. De hoogste berg ter wereld zonder een wolkje aan de lucht, spectaculair! Ook onze overnachting in het base camp was een belevenis op zich, het deed ons denken aan onze nachten in de gers in Mongolië. Gelukkig hebben we de hoogte van 5200 meter zowel in de trein als in het Mount Everest base camp goed doorstaan en op een paar keer hoofdpijn na is dit prima verlopen.

Na een super spannende rit van 6 uur vanaf de grens van Tibet in een aftandse bus met Nepalezen in, op en aan de bus en langs diepe ravijnen en kloven, hebben we Kathmandu de hoofstad van Nepal veilig bereikt. Inmiddels zijn we deze drukke stad weer uit en zitten we nu in het relaxte Pokhara aan de voet van de Annapurna range. Een heerlijke plek om bij te komen en ons voor te bereiden op onze trekking van volgende week.

1. Dick en lies:
    Leuk verhaal en schitterende foto's. Dick en Lies
  2. Marielle:
    22 september 2013
    Lieve Lijn & His, prachtig Tibet. ondanks alle beperkingen. Ik ben heel benieuwd naar jullie volgende reisbestemming! Liefs Mar
  3. Esther:
    22 september 2013
    Ziet er weer adembenemend mooi uit. Wouw, wat een landschap. Geniet er heel erg van, Xx
  4. Kim:
    23 september 2013
    Ziet er supermooi uit! :-)
  5. Karin:
    24 september 2013
    Prachtig! Weer fijn om te lezen. Liefs.
  6. Pieter Stolwijk en Rene van Drunen:
    26 september 2013
    Hoi dames. We kijken regelmatig naar jullie fascinerende reiservaringen: indrukwekkend en jaloersmakend!
  7. Charlotte asberg:
    6 oktober 2013
    Lieve Mar en His,

Woorden te weinig voor deze prachtige foto's en verhalen..vond het fijn jullie even te spreken. Kunnen jullie wel weer aarden in ons mini landje na al dit prachtige natuur/cultuur geweld? Denk aan jullie..liefs xx Lot
    ( Krijgen jullie ook iets mee van de muziek cultuur? )
  8. Herman Roovers:
    24 oktober 2013
    Leuk om jullie verhalen te lezen en leuke stijl van schrijven hebben jullie. Ik zou daardoor bij wijze van spreken zo ook op reis willen. Doe ik ook wel, maar niet zo spectaculair als jullie. Geniet er lekker van!!!
  9. Janneke:
    7 november 2013
    Mooi verhaal :) Bij thuiskomst lag er helaas geen Tibetaans pakketje op ons te wachten... Heel veel plezier nog met de rest van jullie reis! Liefs Thijs & Janneke