Hongkong, klein India of donker Afrika?

24 augustus 2013 - Chengdu, China

Dit hebben we onszelf de afgelopen week regelmatig afgevraagd als we Chunking Mansions in Hongkong binnenliepen; een winkelcentrum met winkeltjes van Indiers en Afrikanen dat toegang geeft tot vele budget hostels. De rijen voor de liften waren lang en de lift zelf ging tergend langzaam omhoog, zodat de rit naar de 10de verdieping eindeloos duurde. Daar stonden we dan als 2 blanke vrouwen met rugzak tussen de donkere mannen. Dat was even wennen, maar al snel werden we vrienden met onze medelift gebruikers.

Aangekomen op de 10de verdieping lag onze suite (N.B. ons duurste verblijf tot nu toe: 40 dollar per nacht). De suite was maar liefst 2,5 bij 1,5 meter en had een masterbed met bedbugs uitkijkend op een binnenplaats vol vuilnis. Het was het meer dan waard: Hongkong moet je gezien hebben in al haar facetten.

En dat hebben we! We hebben echt genoten van de dagelijkse tripjes met de Star Ferry naar Hong Kong Island, de avond lasershow vanaf diverse wolkenkrabbers, van de prachtige en heerlijke stranden en zee (haaivrij gemaakt door netten), van de avondmarkten, de enorme chique winkels en hotels, de expat wijk Soho, uitzicht vanaf Victoria Peak over heel Hongkong en Museum of History. En dan nog hebben we niet alles gezien en gedaan, maar we komen zeker terug naar deze fantastische metropool.

We hebben echt geluk met het weer gehad. Twee dagen voordat we aankwamen was de Typhoon Utor net gepasseerd, die veel schade heeft aangericht, niet alleen in Hongkong maar ook vooral in provincies van China. Het weer in China is dit jaar sowieso erg extreem: van enorme droogte en hitte tot overstromingen, van aardbevingen tot typhoons. In China krijgen we niet altijd de berichtgeving mee, maar gelukkig informeert het thuisfront ons goed.

En dan heel belangrijk, we hebben een nieuw visum voor China gekregen! Niet de 60 dagen waar we op hoopten, maar wel 30 dagen om China verder te exploren. We willen de 30 dagen goed gebruiken, dus zijn gelijk van Hongkong naar het panda walhalla Chengdu gevlogen. We wachten nog even om deze beren te knuffelen en gaan eerst nog naar de bergen in het noorden van Sichuan. Over 1,5 week komen we hier weer terug en gaan ons opmaken voor de trip der trips: met de hoogtetrein naar Lhasa, Tibet. Vanaf Lhasa gaan we met een landcruiser en 2 andere Nederlanders in 8 dagen naar Kathmandu o.a. via Mount Everest Base Camp. We vinden het wel heel spannend gezien de grote hoogtes waarop we verblijven, maar deze kans willen we zeker niet laten schieten.

Tot slot willen we iedereen heel erg bedanken voor de leuke en gezellige berichtjes op ons blog. Geweldig om te zien hoe iedereen met ons meeleeft. Helaas kunnen we niet iedereen persoonlijk mailen, maar we lezen alles met plezier!

1. Ton:
    24 augustus 2013
    Hallo Marjolijn en Hiske ,
    ik kan het in een paar woorden zeggen het is fantastisch om de reisverhalen te lezen en ook de de foto's zijn fantastisch.
    Ik beleef het met jullie mee op afstand.

Veel liefs Carla en Ton
    en natuurlijk Oma.
    Ze begrijpt het natuurlijk niet wat er allemaal mogelijk is met een PC . Contact via een scherm en uit China.
  2. Sigrid:
    27 augustus 2013
    Ha meiden,
    Jullie houden mijn gemoed wel bezig, wellicht ook die van meerderen... :-).... al die prachtige belevenissen..... wat geweldig toch dat jullie hiervoor hebben durven kiezen en nu mij en anderen boeien met geweldige reisverhalen! Good for you!!
    Enjoy life, just as it is.
    Liefs Sigrid
  3. Erika:
    30 augustus 2013
    China heeft jullie helemaal te pakken. Klinkt fascinerend. En nu nog weer 30 dagen extra daar. Haal er vooral alles uit!
    Groeten!!
  4. P en Simmie:
    2 september 2013
    Enjoy jullie mooie avonturen lieve dames!
  5. Joyce:
    16 september 2013
    Goh, echt stoer wat jullie doen! Jullie zijn echte globetrotters!Ik heb bijzonder veel bewondering voor jullie!
    Geniet er vooral van samen.