Colombia: de parel van Zuid-Amerika

20 april 2014 - Cartagena, Colombia

Wellicht is het te voorbarig om nu al een land in Zuid-Amerika als parel te benoemen aangezien we de rest nog niet gezien hebben, maar voor ons is Colombia de nieuwe nummer 1 (voorheen was dit Mongolië). Waar we ons eerst nog flink zorgen maakten over de veiligheid, kunnen we nu met een gerust hart zeggen dat de buikpijn overbodig was en dat het vooral één groot leuk avontuur is. Colombia heeft alles; bergen, jungle, tropische stranden, oude steden, woestijn, vulkanen, swingende muziek, heerlijk eten en vooral haar vriendelijke bevolking.

Eerlijk is eerlijk, Bogota gaf ons niet het meest prettige gevoel aangezien er bijna alleen maar no-go wijken zijn, maar buiten deze grote stad kun je prima alles zelf bereizen. Je ziet wel veel politie en militairen, zelfs in de jungle, maar zolang we Tanja niet tegenkomen, is er niets aan de hand.

We zitten nu 3 weken in Colombia en hebben het noordoostelijke gedeelte bezocht  waar we veel cultuur en natuur hebben gezien. De mooie oude koloniale dorpjes kunnen zo in Hollywood films worden gebruikt evenals de vele kerkjes en kathedralen die we inmiddels bezocht hebben. De zoutkathedraal was wel heel bijzonder; uitgehakt door de mijnwerkers 190 meter onder de grond als dank dat ze iedere dag weer veilig boven kwamen. Ook het grootste ondergrondse kruis ter wereld is daar te vinden en nog steeds komen de lokale mensen hier bijeen voor diensten.

We zijn net terug van onze 5-daagse trektocht in de jungle van de Sierra Nevada op zoek naar de verloren stad: Ciudad Perdida en we hebben haar gevonden! Na 3 dagen lopen door het stof met flink stijgen en dalen, langs rivieren en watervallen en dorpjes met Indianen kwamen we aan bij de ruïnes. Het was super gaaf om zulke oude overgebleven ruïnes te bewonderen in een dichte jungle. Tijdens de nachten sliep je in een hangmat en in de ochtend waren het de vogels die je wekte. Het was een geweldige ervaring.

Inmiddels zitten we in het kleurrijke Cartagena en gaan maandag proberen hier een week Spaanse les te volgen. Voorlopig blijven we nog in Colombia alvorens we richting Ecuador reizen.

Voor jullie alvast een hele fijne pasen!

ps 3 mei zijn we alweer een jaar op reis en geven we een kijkje in onze keuken hoe het nu is om samen zolang te reizen.

1. Charlotte asberg:
    Zalig Pasen lieve His en Lijn
    Miss you <3 you
  2. Kim:
    Klinkt super!
    Nu staat Colombia natuurlijk ook meteen op mijn lijstje :-)

Geniet-ze!!
  3. Ton:
    Hallo Lieve Lijn en His,
    voor jullie ook een Fijne Pasen toegewenst.
    Extra eitjes eten.
    Wederom een prachtig reisverhaal , raakt jullie eigen geheugenkaart nog niet vol van al dat moois wat jullie al gezien hebben en nog gaan zien ?
    Het is inderdaad een vuurdoop om al een jaar 24 uur per dag samen te zijn.
    Als jullie dit volhouden zijn jullie voor de eeuwigheid bestemd voor elkaar.

Liefs en groetjes uit Schiedam Carla/Ton en Oma
  4. Ton:
    p.s

Ook weer schitterende foto's
    Geeft toch een goede indruk wat jullie allemaal in het echt hebben gezien.
    Ik wil ook wel een beschuitje eten hoor !
  5. Dick en lies:
    Mooi verhaal en schitterende foto's. Groetjes Dick en Lies
  6. Jeroen:
    20 april 2014
    Echt? Al een jaar? Zoveel moois gezien en ook nog zoveel moois te ontdekken. Heel erg mooi om zo met de verhalen en de foto's op de hoogte te blijven.
    Vooral blijven genieten; van de reis, de landen en elkaar!!
  7. Paul Goudriaan:
    Hey aventureras,
    Leuk om weer te lezen over jullie avonturen. En ook leuk om te horen dat jullie Colombia zo leuk vinden, ik kan die mening natuurlijk van harte delen. Nog een aanrader, bezoek ook de koffie regio, el Quindío. El parque de café en la valle de cocora met de hoogste palmbomen ter wereld. En in Salento een meringue eten. ....En voor Ecuador: de Black Sheep Inn, een eco lodge in de cloud forest, echt prachtige uitzichten heb je daar.
    Veel plezier en geniet!
    Paul
  8. Gert-Jan Jacobs:
    Dag meiden,
    Vandaag op eerste paasdag genoten van de prachtige foto's en jullie reisverhalen. Dank voor het delen en veel plezier met jullie vervolg tocht waar dan ook... Lieve groet!!