Vervolg Sint Petersburg en Mockba

11 mei 2013 - Suzdal, Rusland

We zijn weer online; we hebben 3 dagen opgesloten gezeten bij Vladimir en Natalja op 7 hoog in een woonkamer met een hometrainer, veel te veel sigarettenrook en te kleine slaapbank, maar het was het meer dan waard om Moskou ook op deze manier te leren kennen. Geen wifi dus.... nu een 4 sterrenhotel in het religieuze Suzdal en meer dan wifi alleen... de sauna is om de hoek en de massage met berkentakken belooft ook veel!

Eerst hebben wij nog een paar prachtige dagen in Sint Petersburg gehad, zowel qua weer, als kunst en cultuur. De tweede dag in de Hermitage was wederom indrukwekkend; grote drukte bij de Rembrands en de Da Vinci's vooral met Japanners die met hun te grote ipads veel fotos maakten.

Ook een van de hoogtepunten was het Alexander Nevsky klooster waar wij terechtkwamen in een processie met zingende, bebaarde mannen met hordes vrouwen achter zich aan. Het geloof leeft hier enorm, zowel bij jong als oud.

Afgelopen dinsdag zijn wij met de trein in Moskou aangekomen: Lijn behoorlijk brak door het gesnurk van de buurman en His had natuurlijk weer heerlijk liggen tukken en werd pas wakker van het eindsignaal.

Het verschil tussen Sint Petersburg en Moskou is meteen voelbaar; het knusse en gezellige Sint Petersburg hebben wij ingeruild voor het grote, drukke en formele Moskou. Enorme Stalinistische gebouwen typeren de stad, er wordt verbazingwekkend weinig Engels gesproken en hier presteren de Russen het om nog onvriendelijker te zjin.

We zijn in Moskou wel met onze neus in de boter gevallen; we hebben de overwinningsdag op 9 mei meegemaakt. De militaire parade op het Rode Plein hebben we op de tv gezien, maar overdag zijn we samen met duizenden Moskovieten het Pobedy park ingegaan en hebben 's avonds genoten van het vuurwerk. Poetin houdt vast niet van vuurwerk, het was niet meer dan een paar kleurtjes en knallen :-)

1. Wendy (en Bas):
    11 mei 2013
    Bas zit hier te genieten van alle herinneringen die weer boven komen van zowel Sint Petersburg en Moskou!! Prachtige foto's weer!
  2. Carla:
    12 mei 2013
    Met "wat" sigarettenrook in je lijf Moskou verkennen. Geweldig dat jullie al bij inwoners van Moskou verbleven hebben. En weer schitterende foto's.
  3. Willem:
    Hoi His en Lijn,

Pas op voor de massage met berkentakken :-)

Alles 100% goed hier!

Hartelijke groeten,
    Irene en Willem
  4. Mathijs & Saskia:
    Klinkt goed allemaal.
    Ben nu wel benieuwd naar de hermitage...
    We kijken nu al uit naar jullie volgende verhaal.
    Liefs,
    Mathijs & Saskia
  5. Michiel:
    12 mei 2013
    Lieve Lijn en His! Wij denken aan jullie terwijl wij heerlijke verse frambozen op beschuit eten. Nadat we twee koppen verse asperge soep hebben gegeten. Met bruine meergranen broodjes en een glaasje verse jus. Zo meteen sluiten wij af met op iedere aarbei een toef verse slagroom, o ja en de zon schijnt heerlijk, wat eten jullie daar? Heel veel liefs van Suuz, Irene en Michiel die mama dag vieren.
  6. Dick en lies:
    12 mei 2013
    Hallo His en Lijn. We zijn weer helemaal op de hoogte en ook nog de parade op het Rodeplein gezien! Hier alles goed, het weer is koud en wisselvallig. Op naar het volgende avontuur. Groetjes uit Huissen.
  7. Robert:
    13 mei 2013
    Wat leuk om zo op afstand met jullie mee te reizen, ik geniet lekker mee. Ik ben mateloos gefascineerd door het appartement van Vladimir en Natalja: wat een fantastische foto met His als een soort zeemeermin-met-hometrainer. En verder prachtige plaatjes van het zonnige Rusland!!!
    X Robert
  8. Esther:
    15 mei 2013
    Oh, wauw wauw wauw, wat gaaf wat jullie aan het doen zijn. Super om zo een klein beetje te kunnen meegenieten. En onder het mom van "beter goed gejat dan slecht bedacht" zal ik eens kijken wat ik allemaal met míjn berkentakken kan uitrichten :-)
    Geniet er erg van samen, Xx
  9. Yvonne Kuypers:
    17 mei 2013
    Heerlijk de foto's en de eerste verhalen te lezen. Hermitage = WOW en niet te vergelijken met de vestiging in A'dam. Echt super! We kregen nog wat binnen hier bij Malmberg van je. Ja, je mag t toegeven, je mist ons he ;)). Wij jou in ieder geval wel en we dubbel van de jaloezie. Heel jammer dat ik hier geen foto kan plaatsen, want dan zou je t kunnen zien hoe dubbel. Post m wel ff op fb van Marjolijn. Move on ladies!
  10. Ilya de vries:
    18 mei 2013
    wat goed om te lezen dat jullie fantastische reis is begonnen! Crhis en ik zijn best een beetje jaloers! Heerlijk vooruitkijken maar ook genieten van het moment.... Iedere dag weer! Wij kunnen alleennog achteruit kijken, dus om toch een beetje de reisvibes levend te houden gaan wij jullie ook volgen hoor! Bij jullie eerste verhalen droom ik al helemaal weg! Nu de rest van de treinreis nog..... Geniet ervan! Carpe diem!
    liefs, chris en ilya